علـــــی جونیعلـــــی جونی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 6 روز سن داره
زندگی مشترکمونزندگی مشترکمون، تا این لحظه: 16 سال و 7 ماه و 1 روز سن داره

علی نفس مامان و بابا

اخلاقیات کودک سه سال و نیمه

1393/8/28 10:31
نویسنده : مامان علی
1,017 بازدید
اشتراک گذاری

پسرک سه سال و نیمه من این روزهااا مدام لجبازی میکند.. خیال پردازی میکند.. خرابکاری میکند و از همه مهم تر حس استقلال طلبی دارد که همه اینها اقتضای سنش هست... او در این سن یک دوست خیالی دارد که هر کار میکند میگه دوستم کرده... برای مثال میره آب بازی میکنه و خودش رو خیس میکند ازش میپرسم چرا خودت رو خیس کردی میگه دوستم بهم آب پاشید و خیس شدم... یا حرف بدی که میزنه میگم از کجا یاد گرفتی میگه دوستم یادم داده... یا به من میگه وقتی که خواب بودی دوستم اومدخونه با هم بازی کردیم...تعجب

ذهن خیال پرداز اون به حدی قوی هست که تصویرها و مکالمات خیالی هم به زبان می آورد مثلا به من گفت که مربی مهد با خودکار تو سرمون زده منم شاکی شدم رفتم به مهد شکایت کردم اما دیدم چنین برخوردی صورت نگرفته ازش پرسیدم چرا گفتی گفت الکی گفتم یا به مربی مهدش گفته بابام با کنترل مامانم رو زده در حالیکه این اتفاقات فقط تصور ذهنی او بوده....  مربی مهد چون از کودکان سه ساله شناخت داره به من گفت فقط خیالات ذهنی او چنین تصوراتی رو بوجود آورده... حالا موندم با دوست خیالی او چه کنم؟

از طرف دیگر پسرک سه سال و نیمه به شدت لجباز هست که هر کاری میگم انجام نده بیشتر دوست داره انجام بده در گاهی موارد بهش پاداش یا هدیه که همون رشوه محسوب میشه میدم که دست از لجبازی برداره اما میدونم این رشوه دادن هم کار درستی نیست...اما موندم چه کنم؟

همین کودک سه ساله به شدت شیطون و خرابکار هست هیچ اسباب بازی سالمی نداره و برای اینکه بدون داخل اسباب بازی چیه اون رو خراب میکنه و دیگه نمی تونه درستش کنه چون دیگه قابل درست شدن نیست.. هر اسباب بازی که براش میخریم در عرض یک ساعت خراب و داغون شده که بعد از پرسش و جو هایی که از مشاوران کردم گفتند این کودکان خراب کار باهوش تر هستند اما نمی دونم تا چه حد این مطلب صحت داره اگه این طور باشه علی خیلی خیلی باهوشهخندونک

حس استقلال طلبیش خوبه اما گاهی باعث صدمه دیدن به خودش و ما میشه.. خودش لباسهاش رو در میاره.. صورتش رو میشوره.. تمام وسایل سفره رو میاره.. اما مثلا در مورد دستشویی رفتن هم میخواد استقلال داشته باشه اما چون هنوز کودک هست نمی تونه و باید من کمکش کنم..

برای مثال چند روز پیش گفت من پی پی دارم میرم انجام میدم صدات میزنم بیا من رو بشور... بعد از مدتی دیدم صدام نکرد رفتم دستشویی دیدم خودش میخواسته بشوره که همه پی پی ها رو به این طرف و اون طرف پخش و پلا کرده کچلعلی رو شستم و از دستشویی بیرون کردم که دستشویی رو بشورم بعد که از دستشویی بیرون امدم دیدم تمام لباسهاش قرمزه گفتم چکار کردی دیدم رفته رژگونه من رو برداشته و روی موکت و صندلی کامپیوتر شکسته و خوردش  کردهعصبانیاین هم از حس استقلال طلبی و خراب کاریشمتفکرکچل

حالا من موندم با این پسرک مستقل ...شیطون... خرابکار... لجباز... خیال پرداز چکار کنم؟ رفتارم باید چگونه باشه؟ گاهی اوقات اینقدر از دستش عصبانی میشمعصبانی که دو تا ضربه به دمش میزنم غمگینکه میدونم این رفتار من هم درست نیستغمگین

 

یکی از ژست های پسرک

 

بوسبا این همه شیطنت دیوانه وار عاشقتم کوچولوی سه سال و نیمهمحبت

بوسانشاالله در پناه حق باشیمحبت

پسندها (14)

نظرات (13)

سرور مامان فراز
14 آذر 93 8:26
ببین در مورد استقلال طلبی که عالیه اقتضای سنشون هست و لازمه رشد فقط باید هدایت بشه, در مورد حرف که به مربی زده باید جدی بگیری در مورد خرابکاری ببین بچه ایی که خرابکاری میکنه به نظرم بازی بلد نیست ( کاملا نظرم شخصی هست) الان هنوز سنی نیستند که کاملا تنها بازی کنند ما باید باهاشون بازی کنیم وقتی بچه بیکار میشه خوب نمیدونه چی کار کنه. شاید هم جلب توجه هست
هدی مامان مبین
14 آذر 93 8:27
دوست خياليش ک عاليه....بخشي از رشدشه...اينکه بزرگنمايي ميکنه با دوستش يا کتمان ميکنه.....بخاطر جلب توجهه حتي منفي! ب تو از معلمشون بد ميگه ک توجه ت رو جلب کنه و ب معلمشون از تو و بازم توجهه حالا توجه منفي تو حتي کتک باشه..ميگه لذت اين کار رو ببرم نهايت يه کتک ميخورم ديگه. اون قبح و ديوار رو شکوندي خودت.... تو ميتوني.....محبت و توجه و سکوت و صبر و درايت و قاطع بودن رو جايگزين کني
افسون
14 آذر 93 23:32
سلام عزیزم . ماشالله . خدا حفظش کنه پسر گلت رو .
مرجان
15 آذر 93 8:34
سپیده جون کاملاً درکت میکنم چون ما هم با همین مشکلات مواجهیم ، رادین هم وقتی کار بدی میکنه یا همه جا رو به هم می ریزه ، میگه رادین مصنوعی اومده بود این کارا رو کرد ، یعنی خودش رادین واقعیه و دوست خیالیش رادین مصنوعیه ، جدیداً دروغگو هم شده و نمیشه به حرفاش اعتماد کرد ، تمام اسباب بازیهاش هم در عرض یک ساعت درب و داغون میکنه. ولی چه میشه کرد؟ همه میگن اقتضای سنشونه ، پس باید این شیطنت ها رو تحمل کنیم ، البته من فکر کنم زودتر از شما از کوره در میرم و عصبی میشم.
خاله تبسمی
15 آذر 93 9:01
دوست خيالي کودک مجموعه: روانشناسی کودکان اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت دوست خيالي کودک,دوست خيالي,دوستان خیالی مادر: پسر چهار ساله من مدام با يک نفر حرف مي زند و مي گويد دوستش است. به او غذا مي دهد، بازي مي کند و هر کار اشتباهي که انجام مي دهد به گردن او مي اندازد و هر چقدر سعي مي کنم او را متقاعد کنم که چنين کسي وجود ندارد، متقاعد نمي شود. کارشناس: بچه ها در سنين سه تا پنج سالگي خيلي وقت ها دوست خيالي دارند و جز روند طبيعي رشد آنهاست که نشان دهنده قدرت تخيل اوست. آيا با بچه هاي ديگر هم بازي مي مي کند؟ مادر: بله . او کاملا اجتماعي است و به راحتي با همسالانش ارتباط برقرار مي کند. کارشناس: داشتن دوست خيالي خيلي هم خوب است. بچه ها اين دوست را براي خود تصور مي کنند چون به حرفش گوش مي دهد، حمايتش مي کند، گاهي اوقات با او بازي مي کند و معمولا کارهايي انجام مي دهد که ممکن است خودش نتواند و اين دوست را متعلق به خود مي داند. اين دوست معمولا قضاوتش نمي کند و او را به خاطر کار اشتباهي که انجام مي دهد تنبيه نمي کند. چنين دوستي به بچه کمک مي کند که تعاملات اجتماعي را ياد بگيرد. گاهي اوقات کمک مي کند که بچه نحوه حل مساله را بياموزد. در شرايطي که ممکن است مکان زندگي تغيير کند، نقش اين دوست بسيار پر رنگ مي شود چون از محيطي که با آن آشنا بوده است جدا شده و به محيطي جديد و غريب وارد شده است. اغلب بچه هايي که تک فرزند هستند نقش دوست خيالي را بسيار پر رنگ مي بينند. سعي کنيد اگر مکان زمدگي تان را عوض کرده ايد و فرزندتان از دوستان قديمي اش جدا شده است تا وقتي که دوستان جديدي پيدا کند با انجام دادن بازي هاي مهيجي او را سرگرم کنيد به طوريکه زمان کمتري را تنها باشد. مادر: داشتن اين دوست خيالي تا کي طول مي کشد؟ کارشناس: معمولا چند ماه مي ماند و به مرور کمتر مي شود و از بين مي رود يا اينکه حضور دائمي دارد و يا هر چند وقت يکبار مي آيد و مي رود. والدين بايد دقت داشته باشند که رابطه ي فرزندشان با اين دوست خيالي چگونه است. چون احتمالا فرزند تجارب جديدي را طي مي کند يا اينکه يک سري هيجانات خاص را در آن شرايط تحمل مي کند. اين دوست مي تواند از دنياي دروني فرزندتان شناخت خوبي به شما بدهد. مادر: من در مورد دوستي فرزندم با اين دوست خيالي چگونه بايد برخورد کنم؟ کارشناس: بهترين راه پذيرش است. يعني اينکه مدام حضور دوست خيالي را انکار نکنيد و اگر خواست به عنوان مثال در اتاق يا روي تختش جايي را براي او درست کند لجبازي نکنيد. بهتر است که پبذيريدو از اين شرايط به نفع فرزندتان استفاده کنيد. براي مثال اگر مي خواهد يکسري کارها را براي دوستش انجام دهيد مثلا جاي خوابش را آماده کنيد، غذاي خاصي را برايش تهيه کنيد و يا به او هم غذا دهيد، از فرزندتان بخواهيد که خودش کارهاي دوستش را انجام دهد و مسئوليت هاي دوستش را به عهده بگيرد و به عبارتي بگوييد من رخت خواب تو را درست مي کند و تو هم رخت خواب دوستش را آماده کن. اتفاقا اين مساله به فرزند شما کمک مي کند که در زمينه کسب مهارت هاي جديد ارتقا پيدا کند. اکثر بچه ها در مورد خيالي بودن دوستشان اطلاع دارند و مي دانند که در واقعيت بسياري از کارها را نمي تواند انجام دهد. وقتي اشتباهي از او سر مي زند و دوستش را مقصر جلوه مي دهد به جاي اينکه با خشونت برخورد کنيد بهتر است به او بگويد مهم نيست که مقصر کيست. به هر حال اين اتفاق رخ داده است و بيا با هم درستش کنيم. مادر: آيا ضرورتي دارد که ما به پدر بزرگ و مادر بزرگ کودک يا اطرافياني که خيلي با هم در ارتباط هستيم راجع به دوست خيالي او توضيحي بدهيم. کارشناس: در صورتيکه که نقش اين دوست خيالي بسيار پر رنگ شده باشد و اطرافيان هم از حضورش مطلع شده باشند مي توانيد توضيحات مختصري در مورد رفتار با او بدهيد و واکنش هاي شديد، خنديدن، مسخره کردن را اصلا نشان ندهند. وقتي که اين دوست خيالي خيلي دوام پيدا کرد و مدت طولاني در زندگي فرزند شما حضور داشت به طوريکه تمام کارها و برنامه هاي زندگي او را کنترل کند و يا تمايلي به بازي کردن با همسالانش نداشته باشد و مشاهده کنيد که تمام تعاملاتش با آن دوست خيالي است حتما بايد با يک مشاور صحبت کنيد.
مامان سام
16 آذر 93 3:27
مامانی خدا کوچولوهای بانمکتون رو واستون نگه داره منم از آشنایی با شما خوشبختم نگران نباش مامانی همه ی پسرها این ویژگی ها رو کم و بیش دارن.خدا بهشون سلامتی بده.پسر شما هم چون یه ژنش کرمانیه حتما از هوش زیادشه
مامان نوشين و بابا علي
16 آذر 93 11:11
خدا حفظش كنه شيطون بلا رو
سارا مامان رادین
17 آذر 93 11:05
خوب دیگههههه همه مون این لحظه ها رو تجربه می کنیم مهم گذر از اونه راهکار من تا جایی که می شه اسباب و فرصت خرابکاری براشون مهیا نشه فعلا! تا انشالله به سلامت این دوره بگذره من به شخصه هر وقت واکنش تند نشون دادم بدجور بازخوردش رو دیدم ... پس بخاطر خودم هم که شده دندون رو جگر می زارم یه وقتایی! راستی در مورد رادین من فهمیدم بهتره خرابکاریاش اصلا مرور و یادآوری نشه و سعی نکنم بعدا توجیه اش کنم که اشتباه کردی چون دقیقا حالت تدافعی می گیره و نتیجه معکوس می ده
مامان رادمهر
27 آذر 93 9:43
دوستشه خب... عزیزممممم... هزارماشالله به دوتاشون... چقدر اون عکس بالا قشنگه سپید... واییییی جیگرشونو
مامان محمدطاها
2 دی 93 1:04
عزیزم خدا حفظش کنه
مامان عرشیا
18 دی 93 8:55
سلام ، دختر و پسر گلت رو ببوس. خانوم طلا مطمئن باش اینهایی که میگه خیالپردازی نیست حتماً علی جون جایی چیزی دیده که اینجوری برداشت کرده .این تخیل نیست برداشت ذهنشه.مطمئن باش که مربیش جایی این کارو کرده حالا یا با بچه ها یا با دیگران و اون دیده و به خودش نسبت داده و یا کنترل رو حتما توی حالتی دیده که به تو داده شده که از دید اون خشونت حساب میاد.به تمام حرفهای بچه ها عمیق توجه کن اونها هیچ وقت دروغ نمیگن اونها چیزهایی رو میگن که از نگاه خودشون میبینن.راستی به من هم سر بزن خیلی ازت دخورم یعنی اگه من بهت سر نزنم توهم سراغ منو نمیگیری.خیلی بدیییییییییییییی
مامان علی
پاسخ
به این نکته توجه نکرده بودم به نظرم باید تو رفتارهامون خیلی دقیق باشیم.. اگه اینطوره که شما دوست عزیز میگید باید همه حرکات و رفتارمون سنجیده باشه و حتی یک شوخی کوچیک با همسر و اطرافیانمون نکنیم چون ممکن برداشت بد بکنند بهت سر میزنم اگه دو تا وروجک ها بزارند
خانه کوچک ما
29 دی 93 17:48
سلام سپیده جونم من وبلاگ علی و تبسم رو لینک کردم لینک بنما لطفا
مامان علی
پاسخ
عزیزم با افتخار لینک شدی
خاطره مامی بردیا
17 بهمن 93 15:30
ژستت منو کشته خاله